Elgondolkodtam azon, mennyire nehéz munka lehet, egy vízszolgáltató, vagy egy gáz és áramszolgáltató ügyfélszolgálatán dolgozni. Szerintem erre a munkára születni kell. Vagy, nagyon meg kell fizetni.

Angliában az ilyen ügyeket, ami a gáz, vagy víz, vagy akármi fogyasztással kapcsolatos, telefonos ügyfélszolgálaton keresztül lehet elintézni, esetleg online, mert olyan bemenős hely már egyáltalán nincs.

Hogy miért is jutott ez eszembe?

Beszéljünk most a vízszámláról. Angliában, a legtöbb házban nincs vízóra, és nem tartozéka a régebbi lakásoknak sem. A vízmű megbecsüli a vízfogyasztást a lakásban lakók száma alapján. Érdekes módon, akkor is ezt teszi, ha véletlenül mégis van vízóra.

Teszem azt, van egy négy tagú család,  gyanútlan becsületes emberek, akik kapnak egy éves vízszámlát a vízműtől. A vízmű  megköszöni, először is, hogy ügyfelek voltak.

Szívesen, persze, amúgy sincs másik vízmű.

A számla jelzi, hogy mennyire jók voltak a fogyasztók, nagyon dícséretes, márhogy  a vízmű szemszögéből mindenképpen, mert a számla pluszban van, azaz túl fizettek, kábé  egy hónapnyi vízdíjat. A család 38 fontot fizetett havonta, és az év végi vízóra leolvasásnál kiderült, hogy nem volt annyi fogyasztás.

Oh, igen oda írják a számlára az óraállást, a csatornadíjat és mindenféle értékeket. De igazán a pénzösszeg az, amivel számolni kell. Sokkal egyszerűbb is. Minek annyi köbméter?  Csak összezavarja az embereket. Ha megnézik. És túlfizetés van. Az rögtön látszik. Ugye. Egy hónapnyi túlkalkulálás. Visszautalják, vagy majd beszámítják, gondoljhatná az ember…

Most jön a meglepetés. A család jövő évi számlája 560 font lesz és a havi  fizetnivalót felemelik 48 fontra. Írják ezt a szép színes papíron, mint valami jókívánságot. Biztos, ami biztos. És az ember csak nézi a levelet és nem akarja elhinni, amit lát.

Mert, hogy is van ez? Túlfizettek egy hónapnyi díjjal.. A körülmények nem változtak és az árak sem emelkedtek. Akkor?

Most jön a telefonálás rész, és felhívom a figyelmet. Hogy valami matek tudást igényel a dolog megértése. És meg kell mondani, hogy az ő szempontjukból nézve briliáns az ötlet! Merthogy nyílván nem mindenki figyel és az átlag angol ember nem jeleskedik a matektudásban. Nem rosszindulatúlag mondom, de tényleg nem. És ha többet fizet? Hát majd visszakapja. Bizony sokan nem nézik meg a számlát.

 Az átlagos négy tagú család megbecsült éves fogyasztása, ha kettő gyerek van, 500 font volt egy évre.

De a vízműnél megfigyelték, hogy ennek a családnak a fogyasztása, a tavalyi fogyasztáshoz képest tizenkettő százalékkal nőtt. Így aztán, a  tavalyi megbecsült értékhez, ami  500  font volt, ahhoz hozzáadták a 12 százalékot, ami 60 font. Meg is van az 560!

 Áh, igazán, kit érdekel mit mutatott a vízóra...  

Az ember meg csak nézi a papírt, aztán telefonál, hogy, hiszen vízóra van, emberek! Nézzenek már rá…

És akkor az ügyfélszolgálatos hölgy elmagyarázza, hogy miért jártak el így, és ez miért is volt helyes.

Nos, erre mondom én, hogy micsoda egy munka ez, megmagyarázni ezt a nagy disznóságot, úgy, hogy még  megpróbálja azt is bebeszélni, hogy az egész az ügyfél érdekében történt, nehogy túlfogyasszon már, és adóságba keveredjen miatta szegény ember… Azt mondom, erre születni kell.

Általában sikerül elintézni, és alacsonyabb összegre beállítani a fizetnivalót. Csak hát foglalkozni kell a dologgal.És ha rágondol az ember, csak csóválja a fejét. Azután, meg már rendben van a dolog. Legalább egy évig. 

És amikor már el is felejtené az ember a dolgot, akkor megérkezik a gáz és áram számla, amit valamiért és véletlenül, éppen ezzel a módszerrel kalkuláltak.

Igen, ők is,  túlfizetés történt  az okos mérőóra ellenére, ami másodpercenként löki az adatot a szolgáltatónak, és amin  penny-re látható percre pontosan, hogy hol tart az ember a fogyasztásban.. Olyan okos, még akár kilowattban is nézhető.. És a számlán, a következő évre  megbecsült érték, a csaknem negyven százalékos túlszámlázás. Előre.

És az egész kezdődik, előröl….

Úgy látszik ez a mindenféle okos mérőóra csakis azért van, hogy a szolgáltatókat bosszantsa, és a fogyasztók elméjét frissen tartsa...